Összefogás
Egy egy éven át tartó határon átnyúló projekt nyitórendezvényét tartották meg tegnap délután a Bácskai Kultúrpalotában. A programnak két magyar és egy szerb résztvevője van. A rendezvényen ismertették a tervezetet és bemutatkoztak a cégek. A projekt lebonyolítása Európai Uniós forrásból valósul meg.
A programban részt vesz a Dél-alföldi Regionális Innovációs Ügynökség, Bajáról a Kincses Bácska Élelmiszeripari Gazdaságfejlesztési Klaszter, Szerbiából pedig a „Somborski salaši klaszter”. A tervezet célja az, hogy a klaszterek és a tagjaik előre tudjanak lépni a szellemi termék menedzsment terén. Ezt egy példán keresztül is bemutatták. Ha egy vállalat élelmiszerek csomagolásával foglalkozik, van egy védjegye és egy adott csomagolási formája, azok mind szellemi értéket képviselnek és szellemi tulajdonvédelemben részesülhetnek. Erre sokszor csak akkor jönnek rá a cégek vezetői, amikor mások visszaélnek a jó hírnevükkel. Ezeket a szabadalmazható megoldásokat nevezik szellemi alkotásoknak.
Molnár István – vezető projektmenedzser, Dél-alföldi Regionális Innovációs Ügynökség:
A projektnek a legfontosabb célkitűzése, hogy a szellemi tulajdonnak a vállalati értékteremtő folyamatban betöltött szerepét feltárjuk, illetve ezt egy vállalkozási klaszteres kontextusba helyezzük. A projekt keretében kiválasztottunk egy ágazatot, a Bácskára jellemző mezőgazdaságot és élelmiszer ipart, így kerültünk kapcsolatba a Kincses Bácska Klaszterrel.
A Kincses Bácska Klaszter 2010 júniusában alakult meg. Korábban már részt vettek más hasonló programban is, amit szintén vajdasági szervezetekkel bonyolítottak le. A mostani tervezettől is hasonló sikereket várnak.
Pozsgai Imre – elnök, Kincses Bácska Élelmiszer ipari Klaszter:
Szeretnénk brandet építeni. A Bácska szót szeretnénk megtölteni tartalommal. Úgy gondoljuk mi, hogy a bácskai termékek már ma is jó termékek, és a Bácska névnem ma is pozitív üzenete van az emberek számára, de ahhoz, hogy ez piaci értékként megjelenjen, ahhoz bizony lépnünk kell még, minden bizonnyal eredet védelemre is szükségünk lesz, és a márka építéshez, a brand építéshez még sok mindent kell megtanulnunk, ennek a folyamatnak az egyik lépése lesz ez a mai nap.
A szegedi székhelyű fejlesztési ügynökség szerb partnere azt mondta, a mostani projekt egy logikus folytatása a 2012-ben sikeresen megvalósított együttműködésüknek. .
Marija Vujakovic – Information Center for Business Standardization and Certification, Szerbia, Novi Sad), projektmenedzser, Szabványosító Központ:
Révén, hogy mi egy viszonylag fiatal, nem régen alakult szervezet vagyunk. Számomra a szegedi regionális innovációs központtal való együttműködés nagyon jó szolgálatot tett abban, hogy megtanuljuk, hogy hogyan is kell az ilyen projekteket kezelni, és az ilyen ötleteket végigvinni. Azt is megtanultuk, hogy hogyan kell a stratégiai dokumentumokat kidolgozni. Ez a jelenlegi projekt pedig egy mikro szintre viszi le a tevékenységet, tehát a vállalkozások szintjére, hogyan növelhetik azok versenyképességét, innovációs kapacitásukat.
A fejlesztési ügynökség kérdőívek segítségével méri fel a programban résztvevő klaszterek működését. Ennek alapján kapnak majd egy kidolgozott szabályzatot, illetve javaslatokat, amelyek a cégek működését sikeresebbé tehetik. Mindez Európai Uniós forrásból valósul meg.