Irodalmi kávéház
Rejtő Jenő munkássága, a paródia és ponyvaregény fogalma szerepelt a középpontban egy ma délelőtti rendezvényen. A Szent László ÁMK könyvtárában egy Irodalmi Kávéház keretein belül középiskolás diákok az író műveit, stílusát és a kor jellegzetességeit elemezték ki különböző feladatokon keresztül. A hatodik éve megrendezett program célja, hogy a diákok egy olyan írót vagy költőt vegyenek górcső alá, aki a tananyagban nem szerepel.
Mi a giccs, mi a ponyvaregény, mi az ízléses és az ízléstelen? Ezeket beszélték meg a középiskolás diákok egy csésze tea vagy kávé mellett az Irodalmi Kávéházzá átalakított könyvtárban. A tanulók mindezt Rejt ő Jenő munkásságán keresztül vizsgálták meg, akinek az volt az életszemlélete, hogy „Az élet csak úgy szép, ha őrült is egy kissé.” A kaland- és kisregények írója többnyire légiós, western és bűnügyi történeteket dolgozott fel. Humoros, bölcselkedő megjegyzéseit a mai napig emlegetik, pedig volt olyan időszak, amikor könyveit betiltották és csak a feketepiacon lehetett beszerezni. Bár Rejtő látszatra ponyvaregényeket írt, életművét azonban az irodalmi körök is nagyra értékelik, sőt, olvasottsága Jókai Móréval vetekszik. Erre szeretett volna rávilágítani az Irodalmi Kávéház szervezője, aki úgy gondolja, a mai fiatalok egyre ritkábban veszik kézbe ezeket a könyveket.
Bruzlai Czifra Erika – művelődésszervező, Ady Endre Városi Könyvtár és Művelődési Központ
Tehát a mai téma az tulajdonképpen a ponyva köré épül fel, hogy mi a tömegkultúra, azon belül mi a ponyva, és a gyerekeket szeretném rávezetni arra, hogy mi az értékes, mi az értéktelen, mi az ízléses, mi az ízléstelen, és Rejtő apropójából kiindulva különböző feladatokat kell, hogy megoldjanak ebben a témakörben, és a végén eljutunk odáig, hogy mi is csináljunk egy Rejtő, vagy egy ponyva-paródiát.
A programot a Szabadid ő Ház közművelődési munkatársa az iskola tanáraival egyeztetve már korábban meghirdette, így a diákok fel tudtak készülni a beszélgetésekre. Egyebek mellett el kellett olvasniuk a Piszkos Fred, a kapitány című művet, valamint a korra jellemző tárgyakat kellett otthon összegyűjteniük. A helyszínen pedig a feladatok megoldása közben korhű zene szólt, így a környezet az 1930-as évek kávéházi hangulatát idézte.
Takács Vivien – tanuló, MNÁMK
Idáig megbeszéltük például a giccs fogalmát, vagy így kellett hoznunk tárgyakat, amik ízléstelenek, és ízléseseket is, és megbeszéltük, hogy egy ponyvaregényben milyen szereplők vannak, milyen helyszínek és milyen történések vannak, ugye az ilyen tipikus események. Ezekről beszéltünk először, utána kellett írnunk egy giccses történetet, egy ilyen ponyva-történetet igazándiból, ez elég érdekes volt.
A tanulók a szappanoperákhoz és a teleregényekhez hasonló jeleneteket írtak meg, ezeken keresztül jutottak el a ponyvaregények, majd a ponyva-paródia jellegzetességeihez.
Hornyák István – tanuló, Jelky András Szakképző Iskola és Kollégium
Nekünk egy olyan jelenetet kellett feldolgoznunk, amiben két nő szereplő valamilyen gyanú jelet keres egy férfi szereplőnél, és ezt kicsit olyan krimis formában valósítottuk meg. És kicsit rövidre sikerült, de szerintem jó lett.
Mivel ez nem vetélked ő volt, nem voltak díjak és helyezettek, nem voltak jó és rossz megoldások, a gyerekek csak megosztották egymással gondolataikat és ezáltal megismerhették közelebbről egy jeles írónkat. Az Irodalmi Kávéház jövőre is folytatódik, akkor egy újabb író vagy költő munkásságát dolgozzák majd fel a diákok.