Kísérlet segíti a tanulást
Az atommag évére emlékeztek ma a Szent László Általános Művelődési Központban. Míg a korábbi évek során csak fizikai kísérleteket végeztek a hasonló bemutatókon, most a kémia tárgykörének látványosságai is elkápráztatták a gyerekeket. A bemutatóra több bajai és vidéki iskolából is ellátogattak az érdeklődő diákok és tanáraik.
Szorgos tanulók, látványos mutatványok és fokozott figyelem jellemezte a Szent László Általános Művelődési Központ Fizika-showját. Az idei rendezvényt az atommag éve jegyében tartották meg, hiszen 100 évvel ezelőtt fedezték fel az atommagot. Az egész napos bemutatón a kísérletek jórésze a hagyományos tananyaghoz kapcsolódott, így a fizikaórákról már ismert, de van számos olyan kísérlet is, amelyet az oktatók a diákokkal együtt fejlesztettek ki. Ezeket később versenyeken is bemutatják majd.
Jaloveczki József fizika-kémia tanár, a rendezvény főszervezője, Szent László ÁMK
A kísérletek közül kiemelném azokat a kísérleteket, amik teljesen újak, például ilyen a kéz érintés nélkül zenélő kis dobozka, az úgynevezett zsebteremin, amit lehet az elektromágneses kísérleteknél látni, illetve hallani, a Tesla-generátoros kísérletek Pusztai Máté által szerkesztett kísérletei, ami akár a rossz égők, rossz neonok világítanak kézben is, illetve van atommag radioaktív bomlásával kapcsolatos mérési kísérlet kivetítve webkamerásan. Számítógépes mérési kísérletek, ingasorozat, ingához kapcsolódóan, vannak ezen kívül zenélő csövek, vascsövek, amik képesek a melegítésre zenélni, egyéb elektromos kísérletek, illetve hőtani kísérletek is vannak még.
Az eseményen kb. 60 fős diákcsapat mutatott be kísérleteket, amelyek nagy odafigyelést és felkészülést kívántak a tanulóktól. A fizikai és kémiai folyamatok megjelenítése mellett az év témájához kapcsolódó poszterkiállítást is láthattak a jelenlévők, amelyeket 35 diák készített.
Keresztes József igazgató, Szent László Általános Művelődési Központ
A Fizika-showra való felkészülés során a diákok kaptak egy előzetes feladatot, amelynek során posztereket készítettek az atommag évéről, illetve magában a Fizika-shownak az idejére is kaptak olyan feladatokat és olyan kísérleteket, amelyek ezzel összefüggenek. Maga a Fizika-show persze messze túllép ezen, mert olyan kísérletsorozatokat láthatnak itt a diákok, amelyek közelviszik a mindennapjaikhoz az egyébként rendkívül absztrakt és nagyon nehezen tanulható fizika tudományát. Azt gondolom, hogy ezáltal rendkívül fontos, népszerűsítő feladatot töltenek be ezek a rendezvények a mi iskolánk életében.
A rendezvény jó lehetőséget adott a fiataloknak, hogy az eddigi tudásukat bemutathassák, a siker pedig ösztönzőként hat a további ismeretek elsajátításához. Mindez hozzájárul ahhoz, hogy újabb érdekes kísérleteket végezzenek el a következő évben megrendezendő Fizika-shown.