Javuló statisztika
Jelentősen csökkent az igazolatlan iskolai hiányzások száma. Az igazgatók tapasztalatai alapján, a szigorúbb köznevelési törvény bevezetése óta, a szülők jobban odafigyelnek a gyerekek mulasztására. Az adatok alapján, az idén júniusban véget ért tanévben átlagosan 15%-kal csökkent az 50 órát meghaladó hiányzások száma az előző évhez képest.A piros tollal beírt számok jelzik a naplóban a nem igazolt óraszámot. A bajai szakközépiskola igazgatója azt mutatja, hogyan kell vezetniük az osztályfőnököknek a diákok hiányzásait. A mulasztás okát a gyermekorvos, a tanuló sportegyesülete vagy a szülő is indokolhatja, utóbbi viszont csak tanévenként három napot. A szakképzési törvény szigorúan veszi a hiányzások számát, ha a diák nincs ott az órák 20%-án, akkor évet kell ismételnie. A pedagógusok az utóbbi 1-2 évben pozitív változást tapasztalnak.
Virág Tibor, igazgató, Bajai Bányai Júlia Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola:
A családok kicsit tudatosabban figyelnek arra, hogy egyrészt a diáknak legyen igazolása, ha egyszer beteg. Tehát ha hazamegy mert fáj a hasa, azzal öt napig nem maradhat otthon, mert a szülő ennyit nem tud igazolni, tehát el kell menni az orvoshoz. Másrészt pedig arra is figyelnek, hogy kicsi bajokkal ne maradjon már ki a gyerek a napi tanulásból, vagy akár a szakmai gyakorlatból.
A 2013-14-es tanévben mintegy 15%-kal csökkent az 50 órát meghaladó igazolatlan hiányzások száma az általános és középiskolákban az előző tanévhez képest. A kormány 2010-ben vezette be azt a rendeletet, ami kimondja, hogy a tanköteles korú gyermekek esetében a családi pótlék kifizetése a rendszeres iskoláztatáshoz kötött.
Novák Katalin, család- és ifjúságügyért felelős államtitkár, Emberi Erőforrások Minisztériuma:
Iskolakezdésig egy nevelési ellátást nyújt a szülők számára, majd az iskolaköteles korú gyermekek után egy iskoláztatási támogatást. Amennyiben egy gyermek 50 óránál többet mulaszt igazolatlanul, akkor ennek a támogatásnak a folyósítását szünetelteti a gyámhatóság.
A sok hiányzás a pótlás szempontjából sem előnyös a diákok számára. Míg az elméleti tárgyakból van esély a felzárkózásra, addig a gyakorlati órák esetében ez még a szorgalmas tanulóknak sem egyszerű feladat.