Ellenőrzött oktatás
Egyre több tanuló ül a volán mögé a nyáron. Az idén júniusig a tavalyi év hasonló időszakához képest 10%-kal többen szereztek jogosítványt. A szakoktatók munkáját júliusban a Nemzeti Közlekedési Hatóság ellenőrizte.
Folyamatosan pörög a kilométeróra a bajai tanpályán. A nyári hónapok a csúcsidőt jelentik az autósiskoláknak, a legtöbb diák ugyanis a szünidőben szeretné megszerezni a jogosítványát.
Csátaljay Martin
„Én tavaly júniusban kezdtem el, aztán kicsit szüneteltem, mert Pécsen tanulok és ezért nem volt sok időm gyakorolgatni, meg vizsgát sem tudtam kérni, mert hétfőn folyamatosan fent kellett lennem Pécsen, és most májusban tettem le az elméleti vizsgát és elkezdtem vezetni és remélem be tudom fejezni még kezdődik a suli.”
A jelenlegi szabályozás alapján, legalább 580 kilométert kell vezetnie a tanulóknak a forgalmi vizsga előtt. A szakoktató szerint, a követelmények miatt viszont a 30 tanóránál több gyakorlásra van szükség, mivel a technikai manőverezési feladatokat is a városi forgalomban kell teljesíteniük a tanulóknak.
Albert Antal, vezető, Kiskun Autósiskola, Baja
„580 kilométert kell hogy menjen egy tanuló a gyakorlási idő alatt. Nem is a kilométerrel van a baj, hiszen kell országúton vezetni, a városban is azért fogynak a kilométerek, hiszen ahol lehet ott próbálunk lendületesen közlekedni. Amikor úgy néz ki, hogy egy tanuló nagyon lassan megy és feltartja a forgalmat, az nem feltétlenül az ő lassúsága, hanem az, hogy olyan feladatot gyakorol, amihez muszáj lassan menni.”
Az oktatók munkáját nemrég a Nemzeti Közlekedési Hivatal egy országos akció keretében vizsgálta. Júliusban öt nap alatt mintegy 500 járművet állítottak meg az ellenőrök a tanpályák közelében és a közutakon. Az igazoltatás során a szakoktató, a tanuló és a gépjármű okmányait, valamint a gyakorlati képzéshez szükséges vezetési kartont nézték át.
Facsády Orsolya, közlekedésbiztonsági referens, Nemzeti Közlekedési Hatóság
„Legnagyobb eset számban előforduló hiányosságok közé sorolnám, hogy 11,2%-a a szakoktatóknak nem viselte magán a szakoktatói igazolványát. Probléma volt továbbá, 37 esetben, hogy a vezetési karton nem volt megfelelően kitöltve, illetve találtunk olyan oktató járművet is, ahol kopott gumiabronccsal közlekedtek a közutakon. Ha valaki aláír egy valótlan oktatási órát, vagy időszakot, akkor akár ő maga is eltiltható egy időre a jogosítvány megszerzésétől.”
A Nemzeti Közlekedési Hatóság munkatársa elmondta, a tanulóvezető az oktatás során válthat szakoktatót, vagy iskolát, illetve bejelentést is tehet, ha nem elégedett a körülményekkel.