Nem értünk hozzá
Fájlok tömörítése, vagy éppen excel-függvények. Csak néhány, a számítástechnikában gyakran előforduló kifejezések közül. Az egyik felmérés nemrégiben rámutatott: a magyar lakosság digitális ismeretei alulmaradnak az Európai Uniós átlaghoz képest. Pedig a felhasználói ismeretek nagy mértékben megkönnyíthetik a mindennapjainkat.
Így néz ki az a program, amelynek a segítségével bonyolult matematikai műveleteket tudunk leképezni a számítógép nyelvére. A kimutatások szerint viszont nem csak függvénykészítésben, hanem fájlok pendrive-ra másolásában, és nyomtatók csatlakoztatásában sem vagyunk annyira felkészültek, mint a többi uniós ország.
Sajnos a lakosságon kívül a vállalati szektor sem túl jó például programok beállításában, vagy bemutatók készítésében.
Az egyik bajai általános iskola diákjai órán is használják a számítógépet. Az ötödikesek már hallottak a fájlok tömörítéséről és a külső eszközök használatáról, játszani viszont jobban szeretnek.
Bognár Petra, Sugovica Sportiskolai Általános Iskola
„Órán, például, amikor szabad óra van, meg van engedve, hogy bármit lehet, akkor legfőképpen ilyen… olyan oldalakra szoktam menni, mint például a freew, ilyen játékos oldalakra.”
Az intézményben azt mondták: a gyerekek manapság már úgy jönnek be az iskolába, hogy ismerik a számítógépet. A nagyobb feladatot az adja, hogy az iskolában tudatos felhasználókká neveljék őket.
Erős János, igazgató, Sugovica Sportiskolai Általános Iskola
„Tanulják az ő szintjükön a számítógéphez kapcsolódó elméleti tudnivalókat, emellett igazából a felhasználói alapismeretek, mint kis prezentációkészítés, rajzolás, szövegszerkesztés, táblázatkezelés, és minden évfolyamban az algoritmizálás alapjai is megjelennek.”
A lemaradások mellett vannak jó eredmények is. Elektronikus ügyintézésben az Unió előtt járunk, és egészen biztos, hogy a fiatalok később is jobban értenek majd a számítógépekhez, mint a mostani idősebb generáció.