A világhálón költünk
Egyre többet vásárolunk a világhálón. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az internetes kereskedelmi forgalom évente harmadával növekszik, a teljes összeg tavaly meghaladta a 220 milliárd forintot. A szakemberek úgy látják: mindennek hátterében a vásárlási szokások átalakulása áll.A televízió csak az egyik termék, amely az interneten is megvásárolható. Ebben a bajai elektronikai kereskedésben viszont úgy döntöttek: nem indítanak internetes áruházat magánszemélyek részére, maradnak inkább a klasszikus eladási módszereknél.
Vadai Arnold, üzletvezető, Max Power, Baja
„Emberek vagyunk, szeretnénk megnézni azt a terméket, megfogni, megérinteni, kipróbálni esetleg, ha van rá lehetőség. És ezért gondolom, hogy ez a – akár az interneten történő vásárlás – elsősorban az árról szól, de ezektől a dolgoktól el tudjuk vonatkoztatni magunkat, nem látjuk, nem találkozunk személyesen a termékkel, és ez lehet, hogy hátráltat ebben a dologban.”
Az e-kereskedelemre igaz, hogy az éves növekedések ellenére az év utolsó negyedére esik a legnagyobb forgalom. A szolgáltatást az általunk megkérdezett bajaiak szívesen használják.
„Szoktam vásárolni az interneten, azért, mert ott jobb cuccok vannak.”
„Olyanokat szoktam vásárolni, hogy a sporthoz. Otthon szoktam edzeni, vagy telefont szoktam vásárolni esetleg. – Miért pont az interneten? – Nagyobb a választék, többnyire, és jobban tudok keresni.”
A teljes hazai kiskereskedelmi forgalomból a csomagküldő és az internetes vásárlások pontosan 2.5 százalékkal részesedtek tavaly, ami összesen 229 milliárd forintot jelent. Ez a cég az interneten is árusít, így jóval több terméket tudnak megjeleníteni, mint amennyi raktáron van.
Hegedűs Gábor, értékesítő, Megaram Kft.
„Összeköttetésben áll egy automatizált rendszerrel, ami ezekből az adatbázisokból automatikusan fél-egy óránként frissül. Ami azt jelenti, hogy a mi weboldalunkon csak és kizárólag azok a termékek jelennek meg, amik egyrészt vagy itt vannak a boltban raktáron, vagy pedig a 12 beszállító egyikénél ténylegesen készleten vannak. Tehát nem az, hogy valamikor egyszer valamennyiért-valamit majd tudunk adni, hanem ténylegesen azok a termékek, és olyan áron vannak.”
Hegedűs Gábor azt is mondta: az elmúlt esztendőkben náluk is érezhető volt az internetes vásárlások növekedése, emellett viszont gyakran tapasztalják, hogy a vevők az interneten csak tájékozódnak, később a boltban keresik a kiválasztott terméket.