Toldoznak és foltoznak
Folyamatosan töltik fel a kátyúkat a fagyok után a megye főútvonalain. A Magyar Közút a téli hónapokban egyelőre ideiglenes, úgynevezett hideg aszfalt felhasználásával javítja a burkolati hibákat. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleménye szerint, a következő években több száz milliárd forintot fordítanak útépítésre, amelyből az idén 1200 kilométernyi szakasz újulhat meg.
Lyukak az 51-es főúton. Baja belterületén a Dózsa György út a legforgalmasabb szakasz, így a legtöbb burkolat hiba is minden évben itt alakul ki. Az utóbbi hónapok csapadékos és rendkívül hideg időjárása pedig kifejezetten kedvezett a kátyúk keletkezésének, főleg Bács-Kiskun Megye északi részén. De a déli területeken sem sokkal jobb a helyzet, Bácsbokod, Katymár, Gara és Csávoly térségében is szükség lesz a munkára. A burkolathibák javításához viszont száraz és tartósan 0 fok feletti hőmérséklet kell.
Dr. Sztana Zoltán, megyei igazgató, Magyar Közút Nonprofit Zrt., Bács-Kiskun Megye
„Kétféle technológiával tudunk dolgozni, így most a fagyos időjárási körülmények között kátyúzást tudunk végezni hideg aszfalton. Elsősorban a forgalom nagyságtól függően a főutakról kiindulva és haladunk a mellékutak irányába. Aztán ha kitavaszodik és a meleg aszfalt keverő telepek beindulnak, akkor tudunk tartós, végleges megoldást, javításokat végezni, tehát azért május végére szeretnénk a kátyúzásokat befejezni.”
A közutakat több mint száz útellenőr járja, a bajai főutakat például minden nap végignézik. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. országosan 32 ezer kilométernyi úthálózatért felel, ebbe beletartoznak az autópályák és autóutak, valamint a főutak településeken átvezető szakaszai is. Az aszfaltozási és burkolat-megerősítési munkákra az idén a tavalyi összeg duplája, azaz mintegy 140 milliárd forint jut, adta hírül a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Átalakult a finanszírozás szerkezete, így a felújítások többségét központi költségvetésből fedezik.
Homolya Róbert, közlekedéspolitikáért felelős államtitkár, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
„Körülbelül 100 milliárd forint hazai fejlesztési keret áll rendelkezésre az útfelújítások vonatkozásában, ebből 600 kilométernyi mellékúthálózat, 200 kilométernyi főúthálózat és 50 kilométernyi gyorsforgalmi úthálózat tud megújulni. Tehát hozzávetőlegesen 850 kilométer úthálózatot fogunk 2017 év folyamán felújítani.”
2016-ban összesen 560 kilométer utat kellett korszerűsíteni az országban. A fejlesztéseknél a megyék területét és népességét, valamint az utak állapotát és az áthaladó forgalom nagyságát veszi figyelembe a minisztérium.