Növekvő forgalom
A gyenge tavalyi eredményekhez képest már 2017 első féléve is jelentősen erősebb volt a bajai kikötőben. Az aratási időszak kezdete óta egyre nagyobb a hajóforgalom. A bajai összekötő láncszem a Fekete-, és az Égei-tenger kikötői között.
A bajai kikötőben éves szinten 500-800 ezer tonna árut rakodnak a hajókba, ennek kétharmada mezőgazdasági termék. 2016-ra 650 ezer tonnát tervezett irányadó mennyiségként a működtető cég, amelyből az első félévben már a 370 ezer tonnát is elértek. Nagy László szerint minden év kicsit más, a 2016-os például az elmúlt 10 év leggyengébb éve volt az 500 ezer tonnás végeredménnyel.
Nagy László, ügyvezető igazgató, Bajai OKK Kft.
„Elég nagy változásokat tud hozni a nemzetközi kereskedelem helyzete, a vízállás, jégzajlás, kis víz, nagy víz, árvíz, tehát minket elég sok minden befolyásol abban, hogy forgalmunk legyen és természetesen a mögöttünk lévő gazdaság, amely igénybe veszi ezt a környezetbarát vízi szállítást.”
A tavaly betárolt kukoricából 150 ezer tonna kiment, valamint búzát és napraforgót is szállítottak. Az aratás után pedig már az új áru is elindult, jelenleg árpát raknak, a szállításhoz pedig most a vízállás is kedvező. A számok alapján Baján milliós nagyságú forgalmat is lehetne bonyolítani, ehhez viszont a vízi szállítás támogatására és előtérbe helyezésére lenne szükség.
Nagy László, ügyvezető igazgató, Bajai OKK Kft.
„Egy oldalon a háztól házig, folyamatos szállítás, raktározás nélkül, másik oldalon pedig a hagyományosan nagy mennyiségű áruk szállítása vagy vagonban, vagy hajókban, ahol nagy mennyiségű árut kell finanszírozni, lassabban ér oda, de ha egyszer odaért, onnantól folyamatos az ellátás, még ha a hajó lassabban is megy, mint a kamion.”
A hetvenes években épült állami kikötőben ősszel indulhat meg a következő munka. A több milliárdos beruházásból a partfal megerősítése, nehéz berakó építése, valamint a vasút felújítása szerepel, így ha a vízállás miatt a hajózás szünetel, akkor vagonokba tudnák szállítani az árut.