Miért és mit olvassunk?
„Miért és mit olvassunk” címmel tanítók részére szerveztek szakmai napot a hét első napján az Eötvös József Főiskolán. A résztvevők, az intézmény hallgatói és oktatói, valamint a városban dolgozó pedagógusok délelőtt előadáson vettek részt, délután pedig egy olvasósarok várta az érdeklődőket.
Sok más mellett látványos olvasás-vizsgálati eredményeket is bemutatott a szakmai nap előadója. (164G500) Ezen a felvételen például az látható, ahogy egy kamera segítségével a szem mozgását rögzítik olvasás közben. (1657800) Egy másikon is megfigyelhető az olvasás sebessége, ritmusa, hogy mennyit időzik el az alany egy szón, illetve visszaugrik-e egy-egy szövegrészre. Ezzel módszerrel kiszűrhető például a diszlexia és más olvasási, szövegértési probléma is. Összetett a kép, hogy hol szerepelünk olvasás terén nemzetközi szinten. A felméréseket több módon is elvégezték, mondta Dr. Steklács János.
Dr. Steklács János – egyetemi tanár, ELTE Tanító- és Óvóképző Kar, Magyar Nyelvi és Irodalom Tanszék
A 15 évesekét, ugye a Pisában, az előző a Perth, vannak felnőtt felméréseink, és hát azt látjuk, hogy az alsó tagozatosaink, 10 éves kor körül, a nemzetközi átlag felett teljesítenek, míg 15 éves korra a Pisa-ban már eléggé rosszak az eredmények és hát a felnőttek olvasása se valami fényes, tehát ott próbáljuk megtalálni azt a pontot, ahol ezen javítani tudnánk az iskolarendszer segítségével.
A szakember megemlítette: egyre szaporodik azok tábora, akik egy év alatt egyetlen könyvet sem olvasnak el. A jelenlegi becslések szerint hazánkban száz-kétszázezerre tehető azoknak a száma, akik egyáltalán nem tudnak írni és olvasni. A lakosság mintegy 7%-a, egyes becslések szerint akár 25%-a pedig funkcionális analfabéta, vagyis ha bármit elolvas, azt nem érti. A szakmai napra a városban dolgozó pedagógusokat is várták, elsősorban az olvasás-írás tanítással foglalkozókat, mondta a Pedagógusképző Intézet igazgatója.
Dr. Kanizsai Mária – igazgató, EJF Pedagógusképző Intézet
Az volt a célja, hogy a főiskola, mint egy tudományos szakmai műhely a városban dolgozó pedagógusokhoz eljuttassa azokat a friss kutatási eredményeket, amelyek az ő munkájukat is meghatározhatják.
Mindig lehet valami újat tanulni a témával kapcsolatban, ezért jöttek el, mondták a másodéves tanítóképzősök.
Tóth Renáta, Fónad Viktória
Nagyon fontos az, hogy a gyerekeknek olvasniuk kell, és hogy ezt hogyan lehet nekik megtanítani vagy megszerettetni velük, és szerintem ez egy nagyon jó alkalom arra, főleg, hogy ilyen neves emberek jöttek most el ide, és ők tartanak nekünk előadást. – Csatlakoznék az előttem szólóhoz, mindig nagyon jó képezni magunkat főleg így leendő pedagógusként, mert a világ rohan, már nem feltétlen a papír alapú könyvek a fontosak, hanem az e-könyvek a fontosak, de a könyv fontos, az olvasás fontos.
A főiskola szorosabb kapcsolatot szeretne ápolni a városban működő általános és középiskolákkal, hiszen a tanítók olyan gyakorlati tudást halmoztak fel a munkájuk során, amit szívesen használnának fel az oktatásban is, mondta az intézet igazgatója.