Itt a csere ideje
Könnyen balesetet okozhatnak a téli gumival közlekedő járművek. A szakemberek szerint már tízezer forinttól lehet kapni jó minőségű új gumiabroncsot, amelyet utána évekig lehet használni. Magyarországon a jogszabály nem rendelkezik a gumik kötelező élettartamáról, de a szakértők szerint a télivel négy, a nyárival pedig három milliméteres profilmélységig ajánlott közlekedni.
A gyakorlott kezeknek csak néhány perc kell ahhoz, hogy kicseréljék a gumiabroncsot, az autótulajdonosoknak viszont így is napokat kell várniuk mire időpontot kapnak a szervizben. A műhelyekbe az utóbbi három hétben folyamatosan érkeznek a négy vagy kétkerekű járművek. A szakemberek szerint egy jól kiválasztott gumival sok pénzt meg lehet spórolni, így a vevőknek érdemes segítséget kérniük. Az ár-érték arány mellett a tapadás és a zajkibocsátás is fontos szempont. Mindenképpen új gumikat ajánlott beszerezni, így azokat legalább 5-6 évig lehet használni.
Szamos Gábor, SZAMI Gumiszerviz
„Ilyenkor sokkal jobban kopnak a téliek, mint a nyáriak. Nyilván mindenkinek a saját pénztárcájának függvényében, de szeretnénk hogyha mindenki biztonságosan meg tudna állni egy gumiabronccsal, mivel a téli guminak a féktávolsága is más, nagyobb ilyen meleg időben, mint a nyári gumiké.”
A hatósági előírások szerint az autó négy abroncsának egyforma méretűnek és szerkezetűnek kell lennie, azonban a mintázatnak csak tengelyenként kell megegyeznie, vagyis az első és hátsó kerekek mintázata eltérhet. A jó időben a járművezetők és a gyalogosok is bátrabban és nagyobb lendülettel közlekednek. De nem csak a nagyobb forgalom, hanem a megváltozott útviszonyok is gondot okozhatnak.
Gedovics Zoltán, r. főtörzszászlós, Bajai Rendőrfőkapitányság
„Nagyon fontos, hogy figyeljünk az utak állapotára, egy nyomon haladó járművekkel közlekedve, hiszen a téli időszak során nagyon változtak az útviszonyok, sok kátyú keletkezett és ezeknek a kijavítása időbe telik. Ez a motoros szempontjából bizony balesetveszélyes, ha nem figyel ilyen dolgokra.”
A járművek felkészítésének része az olajszint és a fék ellenőrzése, havonta egyszer pedig tankoláskor érdemes megnézetni a keréknyomást is.