Az esőért imádkoznak
A Duna tartósan alacsony vízállása hátráltatja a hajózást, az árufuvarozók kapacitásuk egyharmadát tudják csak kihasználni, a személyszállító hajók forgalmát korlátozták és ezért a kikötők kihasználtsága is csökken. A Duna egyes szakaszain, így például Németországban már üresen sem tudnak közlekedni a hajók. A magyar szakaszon is vannak olyan gázlók, ahol nehezen lehet csak hajózni, az alacsonyabb rakodósúly pedig mindenképp veszteséggel jár.
Az osztrák hajó oldalán a piros és fehér csíkok jelzik azt, hogy mekkora a merülése a megrakodott járműnek. A legelső rekeszbe épp kukoricát eresztenek a teherautóról. A Duna hazai szakaszán 250 centiméter az ideális merülési mélység ahhoz, hogy a hajók teljesen megrakodva indulhassanak el a kikötőből. Jelenleg viszont napról napra kell tervezni az áru mennyiségét, hogy egy szűkületnél vagy gázlónál se legyen fennakadás. A bajai kikötőműködtető kft. ügyvezetője azt mondja, az első félév az átlagos 3-400 ezer tonnás forgalomhoz képest csak az elvárások felét hozta, ezért most nagy szükség lenne a nagyobb vízre.
Nagy László, ügyvezető, Bajai Országos Közforgalmú Kikötőműködtető Kft.
„Tavasszal amikor lett volna elég víz a folyóba, hogy tudjuk vinni az árut, akkor kevesebb kereskedelmi kötés volt, vagy az árak nem voltak megfelelőek, ezért elég alsó hangon ment az első féléves forgalmunk. Most pedig, hogy az új áru, így az olajos magvak, búza megjelent és megindulhatna, valamint a tavalyi kukoricából is van még mit exportálni, a forint gyengülése, valamint az új áru megjelenése felpezsdítette a piacot, viszont most pedig nem lehet hajózni, vagy nem lehet teljes súllyal hajózni.”
A Duna-Majna-Rajna csatornán nincs még hajózási tilalom, Bajáról Constanza fele 180 centiméteres merülésig még elindulnak a hajók, de a szerb-román területen sokan vesztegelnek, mivel folyásiránnyal szemben már nem tudnak jönni. A társaságok egy része könnyíti a hajót azon a szakaszon, ahol a vízállás még lehetővé teszi a közlekedést, a szállítmány egy részét kisebb hajókra pakolják át. Ahol már egyáltalán nem lehet hajózni, ott az árut a közútra vagy vasútra terelik.
Nagy László, ügyvezető, Bajai Országos Közforgalmú Kikötőműködtető Kft.
„A hajózás nem tud közút és vasút nélkül létezni, mivel a Duna a feladótól a célig nem ér el, nincs kiépítve, így mi mindig vasútra vagy közútra rakjuk ki az árut és úgy ér el a célhelyre. Ezért is fejlesztjük, hogy az ilyen átmeneti időszakokban a vízi út és a szintén környezetbarát vasút jobban együtt tudjon dolgozni, modern gépek és berendezések legyenek és lesz egy fedett berakó is, tehát esőben is tudunk majd rakodni.”
Az alacsony vízállás miatt Magyarországon korlátozták a személyszállító hajóforgalmat, így azok a szállodahajók, amelyek merülése 160 centiméternél nagyobb Komáromnál délebbre nem tudnak jönni. Baján augusztus 16-án reggel 82 centiméternél állt a vízmérce a Dunán, a jövő hétre pedig már csak 60 centimétert mutat az előrejelzés, így még arra is van esély, hogy megdől az eddigi legalacsonyabb, 51 centiméteres bajai rekord.