Zöld kikötők
Új rendszert bevezetését javasolják a szakemberek a hulladékkezelésben a dunai hajózási útvonalon. Európai Uniós nemzetközi egyezményben szabályoznák a szennyezett anyagok lerakodását a hajókról. Magyarországon jelenleg csak Baján működik úgynevezett zöld kikötő.A fáradt olajat és a hulladékot rakják le erről a hajóról a bajai kikötőben. Ezen a helyen már egy ideje üzemel zöld kikötő. A szakemberek szeretnék elősegíteni a hulladék lerakását a vízi járművekről minden országban, ahol a folyó keresztülhalad, és nemzetközi egyezményben szabályoznák ezt. Elsősorban az olajos fenékvíz és a szennyvíz kiszivattyúzása lenne fontos, hogy a folyó vizébe ne kerüljön káros anyag.
Dr. Simongáti Győző, projektvezetpő, Főmunkatárs, KTI Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság:
A célkitűzése az, hogy a dunai államokban kialakuljon, kialakulhasson egy olyan megfelelő hálózat, kellő sűrűségű, és a hajósok számára könnyen használható hálózat, ahol ezek a szolgáltatások elérhetők, tehát ők könnyen, tulajdonképpen ingyen ott helyben leadhatják ezeket a hulladékokat.
A Duna az Európai Unió leghosszabb folyója, 10 országot köt össze. Nagy forgalmú vízi út, ezért fontos, hogy minél gyorsabban megoldják a hulladéklerakást. Ha az unió országaiban elfogadják a tervezetet, a hajósoknak elektronikus rendszerbe kell majd bejelentkezniük, és a lerakodáshoz matricát kell megvásárolniuk. Ezzel ellenőrizhetőbb és átláthatóbb lenne a rendszer, és a szabálytalan lerakás is megelőzhető lenne. Magyarországon a bajai kikötő az egyetlen, ahol környezetkímélő a hulladékkezelés, ezért itt próbálják ki először a gyakorlatban is a tervezetet.
Nagy László, ügyvezető igazgató, Bajai Országos Közforgalmú Kikötőműködtető Kft.:
A Dunának ezen a szakaszán, egészen Konstanciáig, ez az egyetlen egy ilyen kikötő van, ezért abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy minden az első perctől kezdve a bajai kikötőben történik, tulajdonképpen, mi vagyunk az az alvállalkozó, aki ezt üzemelteti, ezt a rendszert teszteli, és gyakorlatilag mondhatjuk azt, hogy a mi szakembereink következtetései alapján alakítjuk ki, alakítják ki a projekt készítői a végleges működési rendet.
A szakembereknek 2014 novemberéig kell elkészíteniük a végleges pályázatot. Ha az Unióban elfogadják a tervezetet, akkor a Dunán a bajaihoz hasonló zöld kikötők épülhetnek a jövőben.