Módosítanának a szabályokon
Változtatnának a KRESZ szabályon a kerékpáros egyesületek. A szervezetek a kötelező távolságtartásról, a kerékpáros utcák bevezetéséről, és a kötelező kerékpárút használatáról is javaslatot tettek. A változtatást tavaly nyáron kezdeményezték, a napokban pedig megkezdődött a tárgyalás a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal és az érintett hatóságokkal. A cél az, hogy biztonságosabbá és ezzel népszerűbbé váljon a két keréken való közlekedés.
A hideg és a köd ellenére sokan télen is kerékpárral közlekednek a városban. Az újvárosi lakótelep előtti bicikliúton nagy a forgalom. A kerékpárosok azt mondják, itt jól lehet haladni, már amikor a kereszteződésekben megadják nekik az elsőbbséget.
„Ott a kerékpárútnak vége, az egy kicsit problémás helyzet, mert némelyik autós megáll, némelyik autós meg nem és ez zavart okoz.”
A Magyar Kerékpárosklub és a Miskolci Kerékpáros Egyesület a napokban tárgyal a minisztériummal a KRESZ módosításáról. A szervezetek olyan javaslatokat fogalmaztak meg, amelyek egyrészt biztonságosabbá tehetik a tekerést, másrészt pedig szeretnék elérni, hogy az iskolákban több tanórán foglalkozzanak a szabályos közlekedéssel.
Lencsés Péter évek óta tevékeny szervezője a helyi biciklis megmozdulásoknak. Szerinte fontos, hogy a kerékpárosok bátran közlekedjenek, de ne vakmerően. A lényeg pedig a tolerancia lenne, hiszen a biciklis és az autós is csak emberből van.
Lencsés Péter, Bajai Fiatalokért Egyesület
„A Critical Mass-en is sokszor megyünk pontosan a Rókus-Deák-Czirfusz kereszteződésébe, ahol nem csak bringás szempontból, hanem autósok is azt mondják, hogy igen ott nagyon elférne egy körforgalom, alapvetően a városban bármennyi körforgalmat csinálnának mi azt üdvözítjuk, várjuk a Jelky téren is, ha minden igaz, akkor ott is lesz körforgalom majd. Egy bevett jó módszernek tartjuk, a közlekedést segíti.”
A kerékpáros klub főbb javaslatai között szerepel a kötelező oldaltávolság bevezetése, ami jelenleg az autóvezető belátására van bízva. A módosítás szerint a gépjármű a kerékpárost úgy előzhetné meg, ha legalább egy méteres távolságot tart, ez nagyban segítené a biciklisek biztonság érzetét. Ezen kívül kijelölnének úgynevezett kerékpáros utcákat is.
Halász Áron, elnök-helyettes, Magyar Kerékpáros Klub
„Nyugat-Európában már nagyon bevált módszer Bécsben, Berlinben, Hollandiában alkalmazzák, kis forgalmú, tehát autóval nem nagy áthaladó forgalmú utcákról van szó, amit ha kitábláznak kerékpáros utcának, akkor ott a kerékpározóknak lesz elsőbbsége. Tudnak egymás mellett tekerni például. Tehát mondjuk el lehet kísérni a gyerekeket az iskolába biciklivel a szülőknek, kényelmesen, mivel kisebb sebesség van ezekben az utcákban érvényben, és mivel ugye nincs nagy autós átmenő forgalom, ezért nem jelent fönnakadást azoknak, akik mondjuk autóval közlekednének, viszont fokozottan vigyázniuk kell.”
A szervezetek azt is szeretnék elérni, hogy a minisztérium vizsgálja felül a kötelező kerékpárút használatot. Ezt azzal indokolják, hogy sok helyen az út nem elég széles, vagy a gyalogosok akadályozzák a haladást. A kapubejárók és a buszmegállók miatt pedig valójában baleset veszélyesebb a kerékpárút, mint a főút szélén kijelölt kerékpár sáv használata.