Kaland, ismeretszerzés, nyelvtanulás
Még néhány napig adhatják be kérelmüket, illetve pályázatukat azok a középiskolás diákok, akik valamilyen külföldi diákcsere programban kívánnak részt venni. Sokak életét megváltoztatta már fél vagy egy év egy idegen állam iskolájában. A bajai diákok közül is többen éltek már a lehetőséggel, ők azt tanácsolják döntés előtt álló társaiknak: vágjanak bele.
Egy friss felmérés szerint a magyar középiskolások 93,1 százaléka szívesen lenne cserediák külföldön. A három legnépszerűbb motiváció a nyelvtanulás, a kaland és különféle kultúrák találkozásából adódó élmények szerzése. Az MNÁMK-ban is több olyan diák van, aki részt vett már cserediák programban. A 19 éves Bettina elmondta: egy tanévet töltött Svédországban egy befogadó családnál. Ez idő alatt egyszer sem jött haza, családjával az interneten tartotta a kapcsolatot, de megérte belevágni, hiszen tudta egyszer adódik csak ilyen lehetősége.
Emmert Bettina, tanuló, MNÁMK
„Engem nagyon érdekelnek az idegen kultúrák, meg nagyon szeretem a nyelveket is, és ezáltal meg tudtam tanulni egy új nyelvet, a svéd nyelvet elsajátítottam. Ezen kívül a németet meg az angolt is nagyon gyakran tudtam használni. És megismertem egy teljesen új kultúrát, új látásmódokat, új embereket.”
Bettina osztálytársa, Bence szintén 10 hónapot tanulhatott egy külföldi középiskolában: ő Németországot választotta. Ő is pozitív élménnyel tért haza.
Csontos Bence, tanuló, MNÁMK
„Azért mentem ki elsősorban, hogy németből a képességeimet fejleszteni tudjam, meg egy nagyon jó lehetőségnek bizonyult. Mindenféleképpen világot látni, más kultúrákat megismerni, tehát ezek miatt.”
Az MNÁMK-ban minden tanulót bátorítanak, hogy próbálják ki milyen külföldön tanulni. Igaz, bizonyos programokban a kint eltöltött tanév nem váltja ki az itthonit, így a diákok egy évvel később fognak végezni itthon. De ezt nem veszteségként, hanem nyereségként kell felfogni-mondta Szauter Terézia.
Szauter Terézia, főigazgató-helyettes, MNÁMK
„Megismerik annak az iskolának a rendszerét, a módszerét, a gondolkodásmódját az ott élő embereknek. A másik dolog pedig, a privát fejlődésük, vagy a személyes fejlődésük, a személyiség-fejlődésük, az az, hogy önállóan vannak ilyenkor egy idegen országban, és ezt mindig úgy élik, hogy nagyon fejlődött a személyiségük, önállóbbak lettek.”
A kinti élmények és az ott megszerzett tudás életre szóló-tette hozzá az főigazgató-helyettes. A külföldi tanulás egyik legfőbb hozadéka, hogy olyan tudással vértez fel, amely itthon nem megszerezhető. Másfajta készségeket, kommunikációs ismereteket, problémamegoldást és konfliktuskezelést lehet elsajátítani, ami mellett közvetlenül a nyelvismeret is fejlődik.