Külföldön is népszerűek
Tavaly majdnem 800 ezer hektoliter bort értékesítettek a magyar termelők külföldön. A felvásárlók közé tartozik Mexikó, Kanada, Oroszország és Kína is. A határon túl eladott borok összértéke megközelítőleg 85 millió euró, amiből a Hajós-Bajai Borvidék is részesült.Egyelőre termés nélkül állnak a tőkék ezen a Baja környéki birtokon. Ha beérik a szőlő és elkészül a bor, egy része majd külföldre kerül. A tulajdonos azt mondta: a környéken több olyan cég van, amelyik a határon túlra is szállít. Sümegi József úgy fogalmazott: a teljes hazai borexportból tavaly 10 ezer hektoliter Kínába került, ami megközelítőleg egy millió palackot jelent.
Sümegi József, borász:
Ebből az egymillió palackból 40 ezer palack innen a mi pincészetünkből ment ki, tehát ez azt jelenti, hogy a borvidékünk a teljes Kínába induló magyar borexportnak a négy százalékát volt képes az elmúlt évben biztosítani, és erre büszkék vagyunk, mert ez a Hajós-Bajai Borvidék területarányától magasabb exportarányt jelent.
A magyar bortermés 2014-ben pontosan 2.7 millió hektoliter volt, amiből 770 ezer jutott a határokon túlra. A Földművelésügyi Minisztériumnál azt mondták: igyekeznek segíteni a borászoknak az italok külföldi népszerűsítésben.
Gál Péter, eredetvédelemért felelős helyettes államtitkár, Földművelésügyi Minisztérium:
Hadd emeljek ki egy programot, ez pedig a harmadik országok, tehát nem EU tagállamok területén folytatott borpromóció, amelyre idén márciusban hirdettünk meg egy pályázati felhívást, és ennek keretében több mint 2 millió euró támogatásra lehetett pályázni.
A szakemberek szerint a hazai bortermés éppen fedezi a határon belüli fogyasztást, így ha exportáljuk is annak egy részét, a kieső mennyiséget behozatallal kell pótolni. A magyar szőlő-bor ágazat a teljes mezőgazdaság kibocsátásából megközelítőleg 2-3 százalékban részesül, összesen 47 milliárd forint értékben.