A zene mindenkié
A Kodály-emlékév kapcsán még az idén lehet minden iskolában pianínó. A kormány ezzel szeretné támogatni a világon egyedülálló énektanítási módszer alkalmazását az általános iskolákban. A szakemberek szerint a készségfejlesztés szempontjából fontos lenne, ha hetente legalább három énekórája lenne a diákoknak, ez viszont nem fér bele az órarendbe.
Az alsósok gyakran táncra perdülnek az ének órákon egy-egy dal erejéig. A tantárgyat a legtöbb iskolához hasonlóan az MNÁMK-ban is heti egy tanórában oktatják, így a pedagógusok fontosnak tartják, hogy élményszerűen adják át a tudást a gyerekeknek. Az iskolában néptánc és kórus szakkör is működik.
Mayerné Márity Teréz
„Hetente két alkalommal van, első és másodikosoknak, valamint harmadik és negyedikeseknek tartom. Az éneklés öröméről pedig annyit, hogy aki egyszer ebbe belekóstol és énekel, az nem engedi el és tudjuk, hogy mennyire közösség és személyiségformáló ereje van, önbizalmat ad a gyereknek, amikor fellépünk leküzdi a gátlásokat.”
A német tagozatos iskolában a magyar mellett idegen nyelvű dalokat is tanulnak a diákok. Az éneklés bizonyítottan segít a nyelvtanulásban is, mivel alakítja a kiejtést és az olvasást.
Prekop-Tímár Anna – Petrovácz Hanna
„Arról szól, hogy minden nap a suliban órák vannak és már nagyon várjuk a nyári szünetet és felsorolja a dal, hogy mit. Például úszni a vízben, biciklizni, hogy mit szeretnénk csinálni. Minden délután házi feladatot kell csinálni és ez már nagyon unalmas. Az ének órát mennyire szeretitek? Nagyon szeretjük.”
Első osztályban még elsősorban csak a ritmusérzék fejlesztése a cél, negyedik osztály végére pedig már a szolmizálást is megtanulják a gyerekek. A bajai zeneiskola zongora és szolfézs tanára azt mondja, már az is jó lenne, ha hetente három ének órája lenne a tanulóknak. Aki hangszeren tanul játszani, annak mindenképp kötelező a szolfézs, amiből a hat alapfokú osztály végén vizsgáznak is a növendékek.
Mátyus Ivett, szolfézs tanszakvezető, Liszt Ferenc AMI
„Egy picit az elméletet helyezzük előtérbe, tehát az énekórákon inkább az éneklés megy és ott nagyon korlátozott a lehetőség az énektanároknak, mert a heti egy énekórában a készségfejlesztést jóformán el kell felejteni. Itt viszont próbálunk szolmizálni, a zenei alapokat, hangközök, hármashangzatok, tehát minden, ami szükséges a hangszer tanuláshoz.”
A tervek alapján a következő tanévben minden olyan iskola kapna egy pianínót az államtól, ahol korábban nem volt ilyen hangszer, továbbá a kórusok alakítására pályázatot írt ki a minisztérium.