Érvelés mesterfokon
Szükséges-e, hogy az EU minden polgára Interrail bérletet kapjon a 18. születésnapjára? Ezt a kérdést vitatták meg a Magyarországi Németek Általános Művelődési Központjának diákjai kedden. Az iskola 8 éve csatlakozott a Goethe Intézet által meghirdetett nemzetközi versenyhez, ahol a tanulóknak aktuális társadalmi és politikai témákban kell kifejteniük álláspontjukat.
24 perces vita, német nyelven, pró és kontra érvekkel. A zsűri nem a nyelvtudást, hanem a kifejezőkészséget, a felkészültséget, a beszédkészséget és a meggyőzőerőt értékeli.
Maros Györgyi Csenge, 10. osztályos tanuló, MNÁMK
„Reggel úgy keltem fel, hogy nagyon izgulok és nagyon várom, de amikor már itt ültünk, akkor már úgy megnyugodtam és jó volt, jól éreztem magam közben.”
A diákok a témát a döntő előtt néhány nappal kapták meg, azt viszont csak a vita előtt fél órával tudták meg, hogy a kérdés mellett vagy ellen kell érvelniük.
Horváth Szimonetta 10. osztályos tanuló, MNÁMK
„Nagyon utána kellett nézni ennek, mert fogalmam sem volt, hogy mi ez a jegy, utána pedig különböző érveket gyűjteni, az nehéz volt, de igazából az élet minden területéről tudtam venni, így egész hétvégén ezt gyakoroltam és a különböző érveket több szempontból megvizsgáltam.”
Az idei döntőben egy nemzetközi vonatjegyről vitáztak, amelyet minden diák ajándékba kapna a 18. születésnapjára.
Máj Imre, 11. osztályos tanuló, MNÁMK
„Én személyesen itt mindenképp a pro oldallal értek egyet, mert mindig nagyon jó lehetőségnek tartom azt, hogy a diákok utazhassanak, a megvalósítás az ugye már nehezebb lenne, de mindenképpen örülnék ha sikerülne valami változást elérni, hogyha legalább a diákoknak még kedvezményesebb legyen a külföldi utazások is.”
A tanárok nem véletlenül választottak olyan kérdést, amelyről jelenleg Brüsszelben is tárgyalnak.
Dr. Balatoni Hajnalka, projekt tanár, MNÁMK
„Az iskolánk részt vesz egy programban, az európai parlament nagykövet iskolája programban, ezt a 2016/17-es tanévben hirdették meg először és a célja az, hogy egy kicsi az aktív választópolgárságra szoktassák a gyerekeket és pont ezekkel a társadalmi témákkal gyakrabban érintkezzenek.”
Az iskolahálózati fordulóba végül Bőhm Ramóna és Máj Imre jutott tovább, ők képviselhetik a bajai intézményt márciusban Pécsett.
Bőhm Ramóna 11. osztályos tanuló, MNÁMK
„Engem nagyon megfogott, már két évvel ezelőtt, viszont nem volt bátorságom kiállni, már órákon éreztem, hogy sokkal összetettebben tudok gondolkodni, sokkal megfontoltabban tudtam megjelenni, beszélni is könnyebben tudtam már, úgyhogy nekem sok pozitív dolgot adott ez a verseny.”
A bajai iskola nyolc évvel ezelőtt csatlakozott a versenyhez, az elmúlt években szép sikereket értek el.
Péter Szandra, projekt tanár, MNÁMK
„A Vitázik a világ ifjúsága egy nagyon sokoldalú projekt, mindenképp egymásra való odafigyelésre és nyitottságra nevel, és az iskolánknak azt gondolom, hogy ez egy fontos célkitűzése, hogy a gyerekeket az életre nevelje, egymásra odafigyeljenek és nyitottak legyenek a világra, Európára is.”
A nemzetközi vetélkedőben nyolc közép-kelet-európai ország vesz részt. 2005 óta az egyes fordulókba több mint 10 ezer diák nevezett be.